samhealth Patient Experience onderzoek – een sneak preview

Staat de patiënt wel centraal in de gezondheidszorg anno 2015?

Laatst vertelde een 65-jarige vrouw met baarmoederhalskanker, laten we haar Christa noemen, dat ze voor controle naar de oncoloog ging. Deze vertelde haar dat er een uitzaaiing van 5 cm in het bot was gevonden en dat er niets meer aan te doen was. Christa: “Toen ging de telefoon en ging ze zitten bellen. Terwijl ze net zei dat ik dood ging. Daar ben ik ontzettend boos om geworden. Dat doe je niet. Dat kan niet.”

Een incident? Een typisch gevalletje van horkerige dokter, die heb je nu eenmaal af en toe? Of is Christa’s verhaal niet zo uitzonderlijk? Zijn we eigenlijk wel zo patiëntvriendelijk als we denken?Alle partijen in de zorg claimen dat de patiënt centraal staat in hun doelen en organisatie? In hoeverre is dat zo? Wie is dé patiënt? Wanneer staat dé patiënt centraal? Wat zijn de behoeften van dé patiënt? samhealth is – in het kader van haar 10-jarig bestaan – in de huid van de patiënt gekropen om te achterhalen wat de patiënt wel/niet wenst als het gaat om zorg.

Om de patiënt echt diepgaand in kaart te kunnen brengen, hebben wij naast Christa nog 49 andere patiënten gesproken in individuele diepte interviews en een online community. Graag presenteren wij een sneak preview van de resultaten.

Welkom in de wereld van de patiënt…

Elke patiënt is anders, maar één ding hebben ze gemeen: iedereen wil een persoonlijke / individuele benadering. Met name op het gebied van organisatie en communicatie valt er nog een wereld te winnen aldus de patiënt.

Een voorbeeld:
Jan (61 jaar): Door zijn ernstige rugklachten ten gevolge van multipel myeloom draagt hij een gipskorset en kan hij alleen liggend per ambulance vervoerd worden. Tweemaal per week, op dinsdag en donderdag, moet hij zo, met zijn vrouw of dochter als begeleider, naar het ziekenhuis om bestraald te worden. Maar af en toe moet hij ook bij de hematoloog langs, en laat die nu net alleen op woensdag tijd voor hem vrij kunnen maken……

Zou het niet mooi zijn als de zorg op Jan wordt afgestemd in plaats van dat hij zich met zijn handicap aan de agenda van het ziekenhuis moet aanpassen? En Jan is niet het enige voorbeeld. We horen veel verhalen van patiënten die – voor meerdere indicaties – met verschillende disciplines moeten schakelen. Vaak zijn de afzonderlijke disciplines  niet op de hoogte van de afspraken die de patiënt met andere disciplines heeft en wat er speelt bij de patiënt.

Wat zijn de gevolgen?  Miscommunicatie, onvolledige en ‘versnipperde’ informatievoorziening,  weinig efficiënte zorg en een patiënt die zich afvraagt of hij/zij wel de goede behandeling krijgt.

Iedereen heeft specifieke wensen en behoeften als het gaat om de communicatie tussen zorgverlener en patiënt. Het herkennen van verschillende communicatie- en gedragspatronen (DISC) speelt een belangrijke rol in hoe men in communicatie en gedrag het beste om kan gaan met de behoeftes van een ander.
Er is geen ‘standaard patiënt’.  Toch voelen veel patiënten, zoals Coby en Ernst, zich wel zo behandeld.

 

Het gaat dus vaak mis in de communicatie tussen specialisten onderling, maar ook tussen het ziekenhuis en de huisarts. Zo vertelde Janny – borstkankerpatiënte –  ons dat ze het idee heeft dat de huisarts niet weet dat ze op dit moment een chemokuur krijgt. ”Ik belde voor een herhaalrecept naar de huisarts van een maagbeschermer die ik van de oncoloog had ontvangen. De huisarts wist van niets”.

Kortom: patiënten passen niet in één ‘mal’ of systeem. Zorgen is mensenwerk, kijken wie die patiënt is: het sleutelwoord is maatwerk in een organisatie die ingericht is rondom de patiënt in plaats van de patiënt die onderdeel moet zijn van het systeem en de procedures.

Schermafdruk 2015-11-12 14.25.24

Over enkele maanden komen de resultaten van het onderzoek beschikbaar. Wilt u hiervan op de hoogte worden gehouden, mail dan uw gegevens naar info@samhealth.nl o.v.v. “Patient experience onderzoek samhealth” of vul uw gegevens in op het formulier hieronder.






Naam (*)

E-mailadres (*)

Opmerking

 

Bel: 

0343-443570

Ga naar: 

contact