Wat zorgverleners écht weten over toegang en vergoeding van geneesmiddelen: een inkijkje in de praktijk

afbeelding
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Print

Wat zorgverleners écht weten over toegang en vergoeding van geneesmiddelen: een inkijkje in de praktijk

De aankomende verkiezingen brengen opnieuw het gesprek op gang over wat goede, betaalbare en toegankelijke zorg betekent. Terwijl politiek Den Haag spreekt over pakketten, plafonds en procedures, werken artsen en apothekers dagelijks met de gevolgen van deze politieke besluiten. Wat weten zij eigenlijk over de toegang en vergoeding van geneesmiddelen?

Om inzicht te krijgen in hoe zorgprofessionals deze thema’s ervaren, vroegen wij een groep artsen en ziekenhuisapothekers naar hun kennis, ervaringen en behoeften rondom toegang en vergoeding van geneesmiddelen. Hun reacties geven een waardevol beeld van de huidige stand van zaken en waar nog kennisbehoefte ligt.

  1. Toegang en vergoeding: een dynamisch speelveld

Veel zorgprofessionals zien dat de regels en procedures rondom vergoeding voortdurend veranderen. Met name ziekenhuisapothekers merken dagelijks de verschuivingen tussen regelingen, en de impact daarvan op de praktijk.

“Dit onderwerp is relevant, omdat steeds meer geneesmiddelen nu in het GVS en de add-on regeling vallen, of vanuit add-on naar GVS gaan met alle gevolgen van dien. Hier leer ik graag meer over.” – Ziekenhuisapotheker

Ook de duale vergoeding van bepaalde middelen zorgt voor nieuwe vragen. Het systeem is in beweging, en dat vraagt van zorgverleners dat zij hun kennis up-to-date houden.

“Er verandert nog wel eens wat aan vergoeding (bijvoorbeeld nu de duale vergoeding van enkele middelen), dus het up-to-date houden is wel essentieel.” – Ziekenhuisapotheker

  1. De ‘black box’ van toelating en vergoeding

Verschillende artsen geven aan dat de procedures voor vergoeding vaak ondoorzichtig zijn. Er zijn duidelijke criteria, zoals effectiviteit en kosteneffectiviteit, maar in de praktijk is niet altijd helder hoe besluiten precies tot stand komen.

“Ik ben wel benieuwd naar die feiten en fabels. Het is voor ons ook een black box, langs welke meetlat, anders dan PASKWIL-criteria, maakt de minister de keuze? Wat gebeurt er in de sluis?” – Oncoloog

Deze ‘black box’ wordt nog complexer doordat het proces van horizonscanning, beoordeling en besluitvorming meerdere instanties en beroepsgroepen omvat. Juist daarom is kennis over dit traject belangrijk voor een goed geïnformeerd gesprek over geneesmiddelen in de zorg.

  1. Vergoeding beïnvloedt voorschrijfgedrag

Naast beleid en procedures heeft vergoeding ook invloed op de dagelijkse praktijk. In de drukte van het werk is het niet altijd duidelijk wat wel en niet wordt vergoed, en dat beïnvloedt soms direct de behandelkeuze.

“In de drukte van alledag weet je soms niet hoe het zit met vergoeding en dan schrijf je iets minder snel voor.” – Nefroloog

Transparantie over de procedures en actuele vergoedingsstatus van geneesmiddelen kan dus niet alleen administratieve lasten verminderen, maar ook bijdragen aan betere, snellere zorgbeslissingen.

De AccessWijzer: inzicht in kennis, input voor dialoog

De reacties laten zien dat er een duidelijke behoefte is aan meer kennis en inzicht over het systeem van toelating en vergoeding.

De AccessWijzer is een interactieve kennistest die in kaart brengt wat zorgverleners weten over de toelating en vergoeding van geneesmiddelen. In tien vragen en stellingen geeft de test inzicht in kennisniveau, perceptie en informatiebehoeften binnen een specifieke beroepsgroep.

De resultaten worden samengevat in een rapport en een overzichtelijke onepager met concrete handvatten om het gesprek aan te gaan. Zo helpt de AccessWijzer om inzicht om te zetten in dialoog en bij te dragen aan meer transparantie binnen het zorgveld.

Meer weten?

Benieuwd wat jouw doelgroep weet over toegang en vergoeding van geneesmiddelen?
Neem contact op met Kirsty Verheggen (+31 6 3008 5674 | [email protected])
of Bart van der Lelie (+31 6 2049 2161 | [email protected]).