Ontdek de ‘patient experience’

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Print

Neem een kijkje in de wereld van de patiënt en ontdek de realiteit achter de claim dat de patiënt centraal staat. Is dit werkelijk het geval? Om dit te achterhalen heeft Samhealth op eigen initiatief een verkennend onderzoek uitgevoerd met de centrale vraag: hoe functioneert de zorg vanuit het perspectief van de patiënt?

De resultaten van het onderzoek zijn niet geheel verrassend. Het blijkt dat ‘de patiënt’ nog lang niet echt centraal staat in de zorg. Vaak wordt de patiënt gezien als een verzameling ziektebegrippen en in stukjes opgedeeld om te voldoen aan de behoeften van de zorgorganisatie. Het systeem domineert en de ‘dokter’ staat nog altijd centraal.

Maar zelfs als we ‘de patiënt’ centraal zouden stellen, is dat nog niet hetzelfde als ‘de mens’ centraal stellen. Het begrip ‘patiënt’ richt zich op ‘cure’: het oplossen van fysieke problemen (gericht op zorg en ziekte). Voor goede zorg is echter meer nodig; de focus moet ook liggen op ‘care’: de mens als geheel (gericht op gedrag, psychologie en gezondheid). In de praktijk merken we echter dat wanneer de zorg over ‘de patiënt’ spreekt, de persoon achter die term grotendeels uit het oog verloren wordt, ondanks onze goede bedoelingen en mooie woorden.

Een citaat illustreert dit treffend: “De dokter zei: er zit een uitzaaiing in het bot van 5 cm. Niets meer aan te doen. Toen ging de telefoon en ging ze zitten bellen.”

In dit rapport nemen we u mee op een reis door het leven van patiënten met diabetes en kanker. We laten u zien hoe dit in de praktijk werkt en nodigen u uit om mee te reizen.

Bekijk hier het rapport: https://samhealth.nl/wp-content/uploads/2023/11/Patient-expierence-onderzoek.pdf