Marktverkenning cardiologie

Doelstelling: Samhealth werd benaderd door een snelgroeiend farmaceutisch bedrijf met een focus op hart- en vaatziekten. Zij zijn tevens een nieuwe speler op de Nederlandse markt. Het bedrijf heeft in september 2023 een nieuwe behandeling geïntroduceerd, geregistreerd voor het verminderen van het risico op cardiovasculaire voorvallen.

Als nieuwe speler wilde het bedrijf graag inzicht hebben in het reilen en zeilen binnen de cardiologie en de mening van voorschrijvers horen over de nieuwe behandeloptie, zodat zij de behandeling optimaal kunnen introduceren en daarbij aansluiten in de wensen en behoeften van zorgverleners.

Aanpak: Samhealth heeft een kwalitatief onderzoek in de vorm van individuele diepte-interviews uitgevoerd onder cardiologen, internisten en verpleegkundig specialisten. In het totaal hebben 20 zorgverleners meegedaan.

Kwalitatief onderzoek is gericht op het begrijpen van complexe materie, attitudes en percepties door middel van open gesprekken. Het biedt diepgaande inzichten en kan helpen bij het ontdekken van het waarom in gedrag en het ontdekken van nuances die anders verborgen zouden blijven. 

Het uitvoeren van goed kwalitatief onderzoek hangt af van verschillende factoren, maar staat of valt met de kwaliteit van de interviewer. Bij Samhealth hebben we diepgaande kennis van complexe medische onderwerpen, waardoor we op het niveau van onze gesprekspartners kunnen opereren. We zijn oprecht nieuwsgierig en blijven doorvragen totdat we de dieperliggende drijfveren begrijpen. 

Resultaten: Op basis van deze inzichten hebben we de kern van de zaak op een heldere en toegankelijke manier uiteengezet. Door onze jarenlange ervaring binnen de gezondheidszorg Onze ervaring maakt het dat we strategisch kunnen meedenken in de aanbevelingen richting onze opdrachtgever.

Chris van den Heuvel, Commercial Director vertelt: 

“Het kwalitatieve marktverkenningsonderzoek voor Vazkepa® heeft Amarin de juiste inzichten opgeleverd om het launchplan te optimaliseren. Mede dankzij de vakkundige samenwerking met het team van Samhealth.’’

Read More »

ATU niet-kleincellige longkanker (NSCLC)

Samhealth voert een ATU-onderzoek uit voor een farmaceutisch bedrijf, gericht op de perceptie van longoncologen over een nieuwe NSCLC-behandeling. Dankzij hun uitgebreide panel en ervaring in soortgelijke studies, bieden ze waardevolle inzichten die bijdragen aan het optimaliseren van de marketingstrategieën van de opdrachtgever.

Read More »

Validatiesessie patient journey axiale SpA

Samhealth organiseerde een co-creatiesessie voor de optimalisatie van de zorg voor axiale SpA-patiënten, waarbij professionals en patiënten samenkwamen. Door multidisciplinaire samenwerking en het delen van perspectieven, werden verbetervoorstellen ontwikkeld, resulterend in concrete projecten en verbeterd zorgpad.

Read More »

Global farma persona’s; Nederland is geen België

“Samhealth en DISCvision onthullen dat generieke marketingstrategieën van farmaceutische bedrijven minder effectief zijn in het aanspreken van medisch specialisten. Hun onderzoek benadrukt de noodzaak voor meer vakinhoudelijke expertise en cultureel maatwerk, rekening houdend met super specialisaties en culturele verschillen, om effectief te communiceren met specialisten in specifieke landen.”

Read More »

Wensen en behoeften van patiënten

SON, de spreekbuis voor schildklierpatiënten in Nederland, bundelt krachten met DISCvision en Samhealth om de wensen en behoeften van patiënten in de huidige tijd te onderzoeken en te adresseren.

Read More »

Samhealth bestaat 15 jaar!

Op 15 november 2005 betrokken wij, Cornelie en Jan, ons kantoor in Maarn, op het voor onze klanten inmiddels bekende Landgoed Plattenberg. We begonnen op 1 kamer op de tweede verdieping, onder de dakbalken van de oude villa

Read More »

Patiënten zijn net mensen

Volgens de Borstkanker Vereniging Nederland is zorg op maat essentieel, maar complex vanwege de diversiteit van patiënten. Samhealth en DISCvision onderzochten hoe patiëntprofielen, gebaseerd op het DISC-model, kunnen helpen bij het herkennen van verschillende behoeften van borstkankerpatiënten, wat bijdraagt aan beter begrip en zorg op maat.

Read More »

Nederland Zorgt Voor Elkaar (NLZVE): De lokale gemeenschap is de nieuwe zuil

NLZVE, geleid door Jan Smelik van Samhealth, is een netwerk van meer dan 800 bewonerscollectieven die zich inzetten voor zorg, welzijn en wonen in Nederland. Deze collectieven, die ‘nuldelijnszorg’ bieden, verbinden informele en professionele zorg in lokale gemeenschappen. NLZVE streeft ernaar deze collectieven een erkende rol in het zorglandschap te geven, ondersteund door gemeenten.

Read More »